W dniu 13 czerwca 2024 r. w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Tarnowskiej odbyła się III sesja Rady Miejskiej.
Głównym tematem sesji było rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Dąbrowa Tarnowska za 2023 r. i udzielenie absolutorium Burmistrzowi Krzysztofowi Kaczmarskiemu z tytułu wykonania budżetu za rok poprzedni.
Zgodnie z wymogami wynikającymi z ustawy o samorządzie gminnym Burmistrz ma także obowiązek przedstawienia raportu o stanie gminy za rok 2023.
I to też miało miejsce na tej sesji Rady Miejskiej, gdzie przed przystąpieniem do punktu udzielenie absolutorium Burmistrzowi Dąbrowy Tarnowskiej, radni wzięli udział w debacie nad raportem, który został przygotowany i przedstawiony przez Burmistrza Krzysztofa Kaczmarskiego. Raport o stanie gminy obejmuje podsumowanie działalności Burmistrza w poprzednim roku, a w szczególności realizację polityk, programów i strategii oraz uchwał Rady Miejskiej. Raport jest obszernym zbiorem danych i analiz związanych z funkcjonowaniem Gminy Dąbrowa Tarnowska w takich obszarach, jak np.: gospodarka komunalna, gospodarka przestrzenna, ochrona środowiska, polityka społeczna, edukacja, kultura, sport i rekreacja, bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa. Z punktu widzenia prezentowanych w Raporcie działań rok 2023 obfitował w wiele pozytywnych przedsięwzięć przyczyniających się do rozwoju Gminy, szereg inwestycji, których wartość wynosiła blisko 20 mln. zł. Największe z tych przedsięwzięć dotyczą modernizacji basenu otwartego, budynków związanych z oświatą, czy wreszcie realizację wielu inwestycji drogowych. Rok 2023 to także trudny okres rosnących kosztów funkcjonowania oświaty oraz pomocy społecznej niemniej jednak sytuacja Gminy jest stabilna, co pozwala w kolejnych latach planować inwestycje szczególnie w dziedzinie infrastruktury oraz projekty w zakresie rewitalizacji
Po rozpatrzeniu, Rada Miejska w Dąbrowie Tarnowskiej w 21 osobowym składzie głosami ZA: 16, PRZECIW: 1, WSTRZYMUJĄCY SIĘ: 3, BRAK GŁOSU: 1 udzieliła Krzysztofowi Kaczmarskiemu wotum zaufania. Następnie po wysłuchaniu dodatkowych informacji do sprawozdania, zapoznaniu się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, odnośnie wykonania budżetu i dyskusji, przyjęli jednogłośnie sprawozdanie za 2023 rok i udzielili Burmistrzowi Dąbrowy Tarnowskiej absolutorium.
Przed przystąpieniem do jednego z najważniejszych głosowań w roku, sesję absolutoryjną poprzedziła kontrola Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Dąbrowie Tarnowskiej, która wystąpiła do Regionalnej Izby Obrachunkowej o zaopiniowanie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi. Sprawozdanie z wykonania budżetu było też przedmiotem analizy i oceny innych komisji Rady na wspólnym posiedzeniu w dniu 12 czerwca 2024 r., które nie wniosły zastrzeżeń, Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie także nie wniosła żadnych uwag do wykonania budżetu, ani do wniosku o udzielenie absolutorium.
W 2023 r. Burmistrz pracował na podstawie uchwały budżetowej Nr LIII/520/22 Rady Miejskiej w Dąbrowie Tarnowskiej z dnia 28 grudnia 2022 roku, która określała dochody, wydatki i deficyt na 2023 r.
Budżet w ciągu 2023 r. został zmieniony 14 uchwałami Rady Miejskiej oraz 57 zarządzeniami Burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej, które zwiększały lub zmniejszały dochody i wydatki, a wyjaśnienia dotyczące tych zmian za dany okres były zawsze zawarte uchwale budżetowej dotyczącej każdej sesji.
Z powodu tych zmian budżet po stronie dochodów zwiększył się o kwotę 12.278.345,86 zł, a po stronie wydatków o kwotę 10.320.159,14 zł. i przedstawiał się następująco:
-
dochody w kwocie 109.211.262,29 zł,
-
wydatki w kwocie 117.719.498,57 zł,
-
deficyt w kwocie 8.508.236.28 zł.
Dochody w 2023 r. zaplanowano w kwocie 109.211.262,29 zł, a wykonano w kwocie 106.627.050, 24 zł, tj. 97,63% planowanych dochodów. Dochody bieżące zaplanowano w kwocie 101.283.316,80 zł, a wykonano w kwocie 100.777.476,78 zł, tj. w 99,50% w stosunku do planu, natomiast dochody majątkowe wykonano w kwocie 5.849.573,46 zł, tj. 73,78 % w odniesieniu do planu wynoszącego 7.927.945,49 zł.
Wydatki budżetowe zaplanowano w kwocie 117.719.498, 57 zł, a wykonano w kwocie 109.881.921,35 zł., tj. 93,34% wydatków planowanych. Wydatki bieżące zaplanowano w kwocie 97.665.015,73 zł., a wykonano w kwocie 90.687.312,54 zł. tj. 92,86% w stosunku do planu, natomiast wydatki majątkowe wykonano w kwocie 19.194.608,81 zł, tj. w 95,71 % w odniesieniu do planu wynoszącego 20.054.482,84 zł.
Wynik budżetu gminy zamknął się deficytem w wysokości 3.254.871,11 zł. przy planowanym deficycie w wysokości 8.508.236,28 zł.
W 2023 r. przychody budżetu zaplanowano w kwocie 9.607.676,92 zł, a wykonano w kwocie 14.804.971, 45 zł. Wykonane przychody stanowiły: spłata udzielonych pożyczek wysokości 49.955,76, nadwyżka z lat ubiegłych o której mowa w art.217 ust.5 ustawy o finansach publicznych w wysokości 8.722.932,53 zł, wolne wnioski, o których mowa w art. 217 ust.2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych w wysokości 4 087.984,88 zł, oraz niewykorzystane środki pieniężne na rachunku bieżącym budżetu, o których mowa w art.217 ust.2 pkt 8 ustawy o finansach publicznych w wysokości 1.944.098,28 zł.
Rozchody budżetu zaplanowano w kwocie 1.099.440,64, a wykonano w kwocie 1.090.222,94 zł. W ramach rozchodów dokonano spłat wcześniej zaciągniętego długu w wysokości 1.028.735,15 zł, oraz udzielono pożyczki z budżetu Gminy w kwocie 61.487,79 zł. Spłaty rat kredytów i pożyczek zostały wykonane w wysokości 99,11% założonego planu, ponieważ w ubiegłym roku została umorzona pożyczka przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i gospodarki Wodnej w Krakowie na kwotę 9.205, 49 zł.
Do uzyskania powyższych wyników przyczyniły się systematyczne i efektywne działania Burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej i podległych służb w pozyskaniu dotacji celowych budżetu państwa oraz środków unijnych na realizację zadań gminnych, które spowodowały otrzymanie między innymi:
– środków z Rządowego Funduszu Polski Ład, Program Inwestycji Strategicznych – kwota 4.500.000,00 zł,
– dotacji celowej otrzymanej w ramach konkursu „Małopolskie Remizy” na budowę garażu dla samochodu OSP w Żelazówce – 25.000,00 zł,
– pomocy finansowej ze Starostwa Powiatowego na budowę budynku garażowego dla samochodu OSP Żelazówka – kwota 17.500,00 zł,
– środków na zakończenie realizacji programu „ERAZMUS” – kwota 27.576,09 zł,
– środków z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – kwota 1.734.297,00 zł,
– środków z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych – kwota 242.757,00 zł,
– środków z Funduszu Pomocy Obywatelom Ukrainy oraz środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 – kwota 1.264.043,44 zł,
– środków z budżetu Unii Europejskiej na wymianę ekologicznych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych – kwota 43.853,90 zł,
– środków z budżetu Unii Europejskiej na przystosowanie budynku CKS Laskówka Chorąska do potrzeb mieszkalnych dla obywateli Ukrainy – kwota 48.500,00 zł.
Komisja zwraca uwagę na fakt, iż w ubiegłym roku w wyniku konsekwentnych działań samorządu nastąpiła dalsza poprawa dróg i chodników gminnych. Poniesione koszty w ramach wydatków remontowych i inwestycyjnych to kwota 6.183.127,92 zł.
Ze środków Unii Europejskiej dofinansowano budowę sieci kanalizacyjnej w Gruszowie Wielkim za kwotę 320.831,85 zł, i ten etap zadania w 2023 r. zakończono. W ramach efektywności energetycznej dostosowano budynek Szkoły Podstawowej Nr 1 w Dąbrowie Tarnowskiej za kwotę 3.731.320,15 zł, oraz wymieniono na obszarze przed krytą pływalnią lampy na ledowe za kwotę 59.901,00 zł.
Po głosowaniu, w którym Rada Miejska głosami: ZA – 21, PRZECIW – 0, WSTRZYMUJĄCY SIĘ – 0 udzieliła Burmistrzowi Krzysztofowi Kaczmarskiemu absolutorium Przewodniczący Rady Miejskiej Wiesław Mendys w imieniu Rady Miejskiej złożył Burmistrzowi Krzysztofowi Kaczmarskiemu oraz Skarbnikowi Gminy Małgorzacie Bąba podziękowania za całoroczną pracę oraz gratulacje w związku z uzyskaniem jednogłośnego wyniku głosowania.
Opracowała:
Izabela Pintatara – Twardy
Inspektor ds. Rady Miejskiej
w Dąbrowie Tarnowskiej